Sunt si institutii de invatamant care promoveaza invatarea traditionala folosind paradigma instructiunilor directe si altele promoveaza invatarea prin joc folosind paradigma invatarii prin joaca. Deosebirea intre cele doua tine de rolul asumat de cadrul didactic si de elev prin invatare, strategiile de invatare promovare si accesul la resurse materiale sau motivationale. Studiile din domeniu arata ca spre deosebire de intructiunile directe, paradigma invatarii prin joaca ofera prescolarilor oportunitati de dezvoltare si nu doar la nivel cognitiv ci si socio emotional. Invatarea trebuie sa fie centrata pe elev. El va directiona procesul de invatare pentru ca jocul va fi condus de copil in directia pe care el o doreste. Invatarea prin joc si prin metode nornformale se poate face si la adulti.
Jocul liber este un mod de invatare nestructurata prin joc in care adultii trebuie doar sa supravegheze copii si sa le ofere spatiu pentru ca ei sa aiba initiativa si sa planuiasca joaca oferind asistenta in cazul in care copilul cere asta. Jocul ghidat consta in introducerea scolarului intr-un mediu bogat in stimuli cu care acesta se confrunta zilnic si despre care are toate informatiile. Materialele de joaca sunt aranjate in moduri cat mai interesante pentru a dezvolta abilitatile copilului de a initia jocul.
Prin invatarea prin joaca prescolarii se pregatesc de scoala prin jocuri pentru scoala si se dezvolta academic si social si invata ramand ancorati in medii si in cotexte cu semnificatie personala pentru ei. In timpul acesta de predare, cu ghidarea si suportul adultilor, copiii invata prin descoperirea si explorarea mediului. Invatarea nu este compartimentalizata ci este independenta: dezvoltarea emotionala si sociala.
Emotiile sunt inter-relationale. Prin modalitati semnificative pentru prescolari invatarea prin jocuri nestructurate si joc ghidat integreaza atat abilitatile cognitive, cat si cele sociale prin medii bogate in stimuli si a suportului pe care adultii il ofera.